• Zájemci
  • Zákazníci
  • Nápověda
  • Newsletter IS/STAG
  • Pravidla pro zasílání požadavků
  • Instalační příručka
  • Uživatelská příručka
  • Formulářový klient
  • Licenční čísla
  • Poplatky za studium
  • Pomocná spisová služba
  • Hromadná korespondence
  • Elektronické podepisování
  • Mobilní aplikace
    • Mobilní portál
    • Další aplikace nad IS/STAG
    • Zásady ochrany soukromí
    • Připravované funkce
  • Propojení s e-learningovými systémy
  • Animace a prezentace funkcí
  • Funkce dle role uživatele
  • Sázecí systém TeX
  • Hlášení o pojištění
  • Adresa v IS/STAG
  • Rodná čísla cizinců
  • Uživatelská podpora
  • Další odkazy
  • Čárové kódy ve výstupech
  • Kontroly studia
  • Úvazky (vytíženost) učitelů
  • Kontakt
  • Pravidla pro objednávky
  • Změny podle novely VŠ zákona
  • EWP
  • GDPR v IS/STAG
  • XML schémata
  • Přístupnost
  • Přihlášení na seminář

Další aplikace nad IS/STAG

IS/STAG je otevřený pro vývoj mobilních aplikací nad ním.

IS/STAG obsahuje řadu webových služeb, které je možné volat a využívat jejich funkčnosti. Tyto webové služby je možné využít např. pro komunikaci mobilních aplikací (v chytrých telefonech, v PDA, v tabletech apod.) s IS/STAG.

 

Webové služby nad IS/STAG

Webové služby lze rozdělit:

  • z hlediska přístupu k datům na:
    • Pasivní – jen vrátí požadovaná data na základě předaných parametrů.
    • Aktivní – umožňují v IS/STAG dělat změny (zapisovat nové údaje, měnit je či odstraňovat) na základě předaných parametrů a dat.
  • z hlediska ověření volajícího na:
    • Bez ověření – není nutné se při volání webové služby přihlašovat.
    • S ověřením – při volání webové služby je nutné se ověřit uživatelským jménem a heslem platným v IS/STAG nebo v určené autoritě nebo serverem přiděleným časově omezeným přístupovým ticketem.

Většina webových služeb na IS/STAG je veřejně dostupná.

Webové služby nad IS/STAG se budou dále rozšiřovat dle potřeby našich zákazníků. Při vývoji webových služeb klademe důraz na udržitelnost, tj.:

  • Nechceme vytvářet webové služby totálně namíru, aby pro jednu a tu samou věc bylo vytvořeno 15 webových služeb, kde každá bude vracet jinou podmnožinu z jedné větší množiny sloupců databáze.
  • Chceme vytvářet webové služby obecnější, které budou zahrnovat vždy určitý celek využitelný více uživateli ale takové, aby to zase nebyl moloch, který není v praxi použitelný.

Popis webových služeb nad IS/STAG je dostupný na http://stag-ws.zcu.cz.

 

Typy mobilních aplikací

Mobilní aplikace lze rozdělit na:

  • Nativní – aplikace vytvořená pro určitou platformu (Android, iOS, Windows Mobile, ..).
    • Výhody:
      • zařízení si načítá jenom zobrazovaná data. Jak budou data zobrazena na obrazovce, umístění ovládacích prvků a jejich design jsou součástí aplikace, takže se nepřenáší spolu s daty,
      • menší datový přenos,
      • větší rychlost v zobrazení,
      • větší možnosti v zobrazování,
      • využití zobrazovacích možností dané platformy.
    • Nevýhoda = je použitelná vždy jen pro určitou platformu. Pokud je potřeba používat na více platformách, je nutno vytvořit více aplikací a ty potom zároveň také udržovat.
  • Webové – webová aplikace přizpůsobená mobilním zařízením (velikostí stránky, ovládacími prvky, ..).
    • Výhoda = je použitelná pro všechny platformy.
    • Nevýhody:
      • zařízení si načítá nejenom zobrazovaná data, ale i celý obsah obrazovky (jak mají vypadat jednotlivé ovládací prvky a kde mají být umístěny) = větší datový přenos,
      • snížené možnosti variability v zobrazování poplatné průniku možností webových prohlížečů používaných na mobilních zařízeních.

Naše nabídka

Nabízíme komukoliv, aby využil webové služby nad IS/STAG pro jím vytvářené mobilní aplikace nebo jiné webové aplikace a to ve drou režimech spolupráce:

  • bezplatná, bez garancí:
    • kdokoliv si může bezplatně využívat webové služby nad IS/STAG,
    • nemá ale garantováno, že se služba nebude časem měnit (přidávat nové parametry, nové povinné vstupní údaje, nové výstupní údaje) ačkoliv se snažíme takové změny provádět jen v nejnutnějších případech,
    • pokud bude tímto zákazníkem požadována nová webová služba a bude-li vývojáři IS/STAG akceptována bude přidána až bude volná programátorská kapacita – tj. bez záruky času nasazení.
  • zpoplatněná, garantovaná:
    • na vývoj a používání webových služeb bude sepsána smlouva,
    • smlouvou bude garantováno:
      • že webová služba bude vytvořena dle požadavku zákazníka po dohodě s vývojáři IS/STAG,
      • že bude vytvořena dle ve smlouvě stanoveném harmonogramu,
      • neměnnost webové služby = po domluvenou dobu minimální životnosti služby bude garantována její neměnnost s výjimkou úprav požadovaných daným zákazníkem,
    • zpoplatnění je možné dvěma způsoby:
      • domluvenou stanovenou částkou,
      • domluveným podílem z obratu (nutno specifikovat ve smlouvě podmínky),
      • webová služba bude dostupná všem uživatelům - nejen zákazníkovi, který si ji objednal.

Při vývoji a provozu mobilní či jiné aplikace nad webovými službami IS/STAG žádáme jen:

  • aby aplikace byla udělána univerzálně pro všechny IS/STAG, tj. aby si uživatel na začátku vybral který IS/STAG na jaké škole chce mít dostupný,
  • aby v aplikaci bylo zobrazeno logo IS/STAG,
  • aby nám existence aplikace byla oznámena na stag@service.zcu.cz - bude zveřejněno zde.

Vývojáři IS/STAG zveřejňují seznam zákazníků, kteří mají nasazen modul webových služeb (tj. lze u nich provozovat mobilní aplikaci). Tento seznam je k dispozici ve formě webové služby na adrese:

  • https://stag-ws.zcu.cz/ws/services/rest/zakaznici/getSeznamProvozovanychWS

Mobilní aplikace pak může snadno využít tento seznam pro úvodní nabídku, k jaké škole (k jaké instanci IS/STAG) se má aplikace přihlásit.

IS/STAG je nyní používán 13 školami (informace platí pro květen 2022), to znamená:

  • cca 94.000 potenciálních uživatelů ze strany studentů,
  • cca 20.000 potenciálních uživatelů ze strany učitelů.

Každá ze škol používajících IS/STAG může používat modul webových služeb nad IS/STAG. Modul webových služeb je zvlášť zpoplatněný. Všechny školy mají k dispozici vždy všechny webové služby vyvinuté vývojáři IS/STAG.

Ověřování uživatelů webových služeb může probíhat:

  • vůči Oracle databázi IS/STAG dané školy,
  • vůči určené autoritě na dané škole (IDM, LDAP, AD, Kerberos, …)

Je zde možnost získání časového ticketu (pro možnost neověřovat stále uživatelské jméno a heslo ale spolehnout se na certifikát přidělený serverem):

  • naše vlastní proprietární řešení,
  • OAuth verze 2.0 = připravováno

 

Přístupy k databázi IS/STAG obecně

K databázi IS/STAG je obecně možno přistupovat několika aplikacemi:

  • Nativní klient IS/STAG - to jsou tzv. "šedé" obrazovky - aplikace, kterou je nutné nainstalovat na PC - využívají především: studijní referentka, sekretářka katedry, studijní proděkan, rozvrhář.
  • Portálová aplikace - webová aplikace především pro studenty a učitele.
  • Webová aplikace pro mobilní zařízení - upravené stránky klasické portálové aplikace s funkcemi pro studenty a učitele, aby byli dostupné ve webových prohlížečích na mobilních zařízeních.
  • Mobilní nativní aplikace (Android, iOS, Windows Mobile, ..).
  • Uživatelské webové stránky postavené na transformaci stažených XML dat z webových služeb IS/STAG do podoby xHTML. Jsou katedry, které mají na svých stránkách použito stažení dat z IS/STAG a jejich zobrazení vlastní formou.

 

Mimo to k databázi IS/STAG přistupují i jiné systémy a to prostřednictvím webových služeb nebo proprietárně.

 

Náměty na funkčnost mobilních aplikací nad IS/STAG

Obecně:

  • Přihlášení uživatele
    • IDM, ...
  • Osoba má více aktivních uživatelů:
    • Nemalé množství osob na škole studuje zároveň dvě nebo i tři studia zároveň.
    • Nemalé množství studentů je zároveň učiteli (doktorandi, ale nejen oni).
  • GPS:
    • U budov vedeme GPS souřadnice.
    • U studentů u adres přecházíme na adresní místa a každé adresní místo má GPS souřadnice. 

Pro studenty:

  • Rozvrh studenta
    • Týdenní /Datumový / Kombinovaný
    • Nejen výuka, ale i termíny zkoušek, či jiné mezní termíny (semestrální práce, VŠKP, praxe, ..)
    • Načíst přímo do kalendáře mobilního zařízení přes formát iCAL
  • Studentův „index“:
    • seznam zapsaných předmětů v akademickém roce:
      • seřazeno dle semestru (volba ASC či DESC podle toho, jaký nyní probíhá semestr), zkratky katedry a zkratky předmětu, název předmětu,
      • počet kreditů předmětu,
      • zda je předmět uznaný,
      • splněné prerekvizity,
      • zda je splněn zápočet před zkouškou,
      • konečné hodnocení,
      • u předmětu existuje URL = na něj se dá odkazovat,
      • u předmětu mohou existovat učitelem uvedené dokumenty,
      • u předmětu či rozvrhové akci je možné evidovat propojení na: Moodle, Google Meet, MS Team, Alfreco kurs. 
    • informace o studiu samotném
      • časová období pro předzápis (od kdy - do kdy), burzu zápisů, kroužkový předzápis
      • termíny odevzdání VŠKP
      • semestrální práce
  • Co studentovi schází do absolvování:
    • kolik kreditů či počtu předmětů z bloků studia - nabídnou seznam předmětů k výběru,
    • mezí termíny.
  • Zobrazení a změna osobních údajů studenta
    • Adresa určená pro doručování
    • Bankovní účet
    • Osobní e-mail
  • Finanční operace:
    • Přehled - stipendia / poplatky za studium
  • Stipendia
    • Žádosti o ubytovací či sociální stipendium
  • Termíny zkoušek
    • seznam zapsaných předmětů v akademickém roce
    • možnost zápisu či odzápisu
  • Předměty:
    • Vyhledávání
    • Sylabus předmětu, u literatury možnost vyhledat literaturu na webu
    • Výsledky studentských hodnocení kvality (evaluace) u daného předmětu z minulých let
    • Je-li předmět propojen s kurzem v Moodle, odkaz na daný kurz
    • Jsou-li k předmětu k dispozici multimediální materiály (např. v systému EduArt), odkaz na tyto materiály
  • VŠKP
    • Zobrazení přiděleného tématu VŠKP
    • Vyplnění metadat o VŠKP a případně vložení plného textu práce
    • Zadání podkladu vlastního tématu VŠKP
    • Výběr z nabídnutých témat
  • Evaluace
    • Jaké dotazníky jsou pro studenta připravené - které z nich již má otevřené (kolik otázek z kolika zbývá odpovědět) - které má již uzavřené (na kolik otázek z kolika odpověděl)
    • Založení vybraného dotazníku
    • Pro vybraný dotazník zobrazení všech otázek a pro každou z nich možné odpovědi. U možných odpovědí i příznaky pořadí, aby je aplikace mohla třeba zobrazit barevně od kladné (zeleně) po záporné (červeně). Pokud student již na nějakou otázku odpověděl a dotazník není ještě uzavřený, tak i jakou odpověď zvolil a případně i uvedenou textovou připomínku. Pokud je tam i připomínka technická, tak také předat.
    • Pro přihlášeného studenta uložení odpovědí vybraného dotazníku včetně případných textových připomínek. Pokud je tam i připomínka technická, tak také uložit.
  • Co chybí studentovi splnit, aby mohl absolvovat
    • Kolik celkových kreditů
    • Z kterých "A" bloků předmětů, které předměty a z kterých "B" bloků minimálně kolik kreditů a jaké jsou předměty na výběr. Pokud má jeho studijní plán moduly, tak po modulech.
    • Kontroly B bloků a B kreditů u segmentů
    • Zbývající čas - maximální doba studia, maximální doba přerušení
    • Kreditové poukázky
  • Předzápis studentů na předměty:
    • Co má student již zapsáno – předměty a jejich rozvrhové akce
    • Nabídka předmětů dle studijního plánu – seznam rozvrhových akcí – možnost zápisu
    • Vyhledání libovolného předmětu – seznam rozvrhových akcí – možnost zápisu
  • Burza zápisů
    • Jaké rozvrhové akce má student zapsané
    • Možnost označit, co chce vyměnit - výběr za jiné rozvrhové akce stejného předmětu a stejného typu (přednáška, cvičení, seminář)
  • Mobility - výjezdy
    • Detailní údaje o výjezdu
    • Výjezdové předměty + jaké domácí předměty za ně budou uznány za absolvované
  • Studentské žádosti
    • Možnost podání žádosti, sledování stavu jejího vyřízení.
  • Semestrální práce
    • Souhrn vypsaných okruhů a témat včetně jejich časových a dalších omezení
    • Výběr témat či návrh vlastních témat
    • Odevzdávání prací
    • Sledování hodnocení
  • Praxe
    • Praxe studentů - předměty - termíny praxí
  • Reminder
    • Sám sobě zadat nějaký termín s popisem. V datum termínu je zaslán e-mail.
  • Obecně:
    • Proklik na Webmail.
    • Zobrazení notifikací.
  • MHD - navázat časové akce (výuka, termíny zkoušek atd.) na to, jak se ze současného místa (kolej, byt) dostanu tramvají, autobusem apod. včas na začátek dané akce
  • U budovy je možné uvést GPS souřadnice:
    • Možnost studentovi / uchazeči zobrazit na mapě, kde vý přijímací zkoušku, výuku, zkoušení apod.
    • U budovy je také URL, které se dá využít podobně = např. odkaz na mapu s trasováním.

Pro uchazeče:

  • Elektronická přihláška ke studiu
    • Získání seznamu aktuálně otevřených přijímacích oborů
    • Podání přihlášky (vyplnění osobních údajů uchazeče, výsledků z předchozího studia, dalších fakultou požadovaných údajů k přijímacímu oboru)
    • Informace pro platbu za přihlášku (včetně např. QR kódu)
  • Průběh a výsledky přijímacího řízení
    • Fakultou zveřejněné informace k průběhu řízení
    • Termíny testů a zápisu
    • Bodová hodnocení a pořadí uchazeče
    • Informace o přijetí - studijní číslo přijatého studenta atd
  • GPS souřadnice u budovy - viz. u studenta.

Pro zájemce o krátkodobý příjezd:

  • Přihláška ke krátkodobému příjezdu
    • Podání přihlášky (vyplnění osobních údajů uchazeče, předmětů, dalších školou požadovaných údajů)

Pro učitele:

  • Rozvrh učitele
    • Týdenní / Datumový / Kombinovaný
    • Nejen výuka, ale i termíny zkoušek, či jiné mezní termíny (semestrální práce, VŠKP, ..)
    • Načíst přímo do kalendáře mobilního zařízení přes formát iCAL
  • Vyhledávání volných místností
  • Seznam jeho předmětů
    • Seznam studentů
    • Možnost spustit nahrávání multimediálních materiálů k předmětu (v případě propojení se systémem EduArt)
    • Možnost vytvoření kurzů v Moodle (v případě propojení těchto systémů)
  • Termíny zkoušek
    • Seznam přihlášených studentů
    • Zadávání nových termínů
  • Zadávání známek
    • Získání seznamu studentů, které může vyučující na daném předmětu hodnotit
    • Ukládání hodnocení (přes zkouškové termíny, přes předmět)
    • Možnost využít NFC v mobilu - přiložit školní identifikační kartu studenta - tím zjistit ID karty - použít WS pro zjištění studenta - a hned se může připravit obrazovka pro zadávání hodnocení.
  • Docházka
    • Možnost využít NFC v mobilu - přiložit školní identifikační kartu studenta - tím zjistit ID karty - použít WS pro zjištění studenta - a pro vybranou docházku (k výuce, k termínu zkoušky nebo jen tak pojmenovanou např. Konzultace ZS 2022/23) uložit záznam o docházce studenta
  •  VŠKP
    • Seznam studentů a jejich VŠKP
    • Prohlížení výsledků kontrol plagiátů
  • Témata VŠKP
    • Vypisování témat VŠKP - vytvoření nabídky studentům
    • Zájemci - odsouhlasování
  • Mobility - výjezdové a příjezdové - z pozice koordinátora
    • Výjezdy
    • Příjezdy
  • Hromadný email
    • Možnost zaslání hromadného emailu pro studenty na aktivitách daného učitele
  • Semestrální práce
    • Možnost vypisování okruhů a témat, případně i vytvoření vlastní studijní skupiny
    • Proces schvalování témat navržených studenty
    • Získání informace o všech činnostech, které v danou chvíli čekají na aktivitu daného vyučujícího (např. "je třeba ohodnotit 5 nově odevzdaných prací")
    • Možnost hodnocení odevzdaných prací
  • Evaluace
    • Hodnocení učitele studenty
    • Připomínky studentů / reakce na připomínky
    • Statistiky
  • Obecně:


Pro management:

  • Statistiky počtu studentů.
  • Statistiky počtu uchazečů.
  • Výsledky přijímacího řízení.
  • Statistiky mobilit.
  • Statistiky evaluace.
  • Kontroly.

Realizované aplikace, o kterých víme najdete v sekci Další klienti

 

Závěr


Pojďte vyvíjet mobilní aplikace nad IS/STAG, prodávejte své výrobky nebo si jejich používání nechte zaplatit reklamou a nám vývojářům IS/STAG:

  • neplaťte nic
  • nebo pokud potřebujete garanci a včasnost dodání webové služby, pojďte se domluvit na podmínkách.

ZČU 2009-2025 CIV-SIS ZČU, Aktualizováno 09.01.2023                                                      IS/STAG | Kontakt | Mapa stránek | Přihlášení | Webmaster