• Zájemci
  • Zákazníci
  • Nápověda
  • Newsletter IS/STAG
  • Pravidla pro zasílání požadavků
  • Instalační příručka
  • Uživatelská příručka
  • Formulářový klient
  • Licenční čísla
  • Poplatky za studium
  • Pomocná spisová služba
  • Hromadná korespondence
  • Elektronické podepisování
  • Mobilní aplikace
  • Propojení s e-learningovými systémy
  • Animace a prezentace funkcí
  • Funkce dle role uživatele
  • Sázecí systém TeX
  • Hlášení o pojištění
  • Adresa v IS/STAG
  • Rodná čísla cizinců
  • Uživatelská podpora
  • Další odkazy
  • Čárové kódy ve výstupech
  • Kontroly studia
  • Úvazky (vytíženost) učitelů
  • Kontakt
  • Pravidla pro objednávky
  • Změny podle novely VŠ zákona
    • Q-RAM
  • EWP
  • GDPR v IS/STAG
  • XML schémata
  • Přístupnost
  • Přihlášení na seminář

Novela VŠ zákona a stav implementace v IS/STAG

Tento text jednak uvádí závěry z jednání prorektorů pro studium z rodiny IS/STAG v Liberci 22.3.2016, kde se probíraly důsledky novely VŠ zákona na studijní agendu a potom konkrétní kroky v databázové a aplikační úpravě IS/STAG.

 

Závěry jednání prorektorů pro studium škol z rodiny IS/STAG, 22.3.2016, TUL Liberec

Ing. Tomáš Kotouč, 23.3.2016

 

Zrušení studijních oborů:

  • IS/STAG bude respektovat novelu zákona a u nově akreditovaných studijních programů již nebude na diplom tisknout název studijního oboru.
  • Jinak ale v IS/STAG zůstanou studijní obory a jejich kombinace zachovány.
  • Na DS bude název studijního oboru uváděn nadále v bodě 2.2, ale jako "zaměření".
  • V rámci přijímacího řízení bude nadále přijímáno na studijní obory resp. jejich kombinace opět nazývané jako "zaměření".

 

Nové popisné informace u studijních programů obecně:

  • Některé položky se budou v IS/STAG evidovat, některé jsou potřebné jen pro akreditaci a tak se budou evidovat v AKROS a podobných systémech, resp. budou přímo psány do akreditačního spisu.

 

Položky, které se budou v IS/STAG u studijního programu evidovat:

  • Profil studijního programu - profesně nebo akademicky zaměřený - navázáno na číselník PROFIL_PROGRAMU – musí se stát součástí klíčových položek studijního programu (jeden program se teoreticky může jednou učit akademický a zároveň pro jiné studenty profesně).
  • Zda je studijní program již akreditován podle novely VŠ zákona (tato informace se bude přenášet ke studentovi v okamžiku vzniku studia a podle ní se budeme určovat, jak vykazovat studenta na SIMS a co mu tisknout na diplom) - Ano/Ne. STUDENTI – Ano/Ne.
  • Zda je studijní program evidován v rámci institucionální akreditace nebo v rámci akreditace studijního programu – Ano (institucionální akreditace) / Ne.
  • Datum akreditace od-do, datum ztráty akreditace – 3 datumy.
  • Číslo akreditace – text v jednom jazyce.
  • Oblasti vzdělávání, v rámci kterých je studijní program realizován (může jich být více a je to výběr z domény OBLASTI_VZDELAVANI). U každé vybrané oblasti vzdělávání bude možno uvést text, jaké tématické okruhy oblasti vzdělávání kolika procenty naplňují realizaci studijního programu - tabulka oblastí vzdělávání studijního programu a v ní text pro tématické okruhy v jednom jazyce.
  • Návaznost na další studijní programy – text ve 4 jazycích.
  • Obsahové zaměření studijního programu – text ve 4 jazycích.
  • Požadovaná zdravotní způsobilost – text ve 4 jazycích.
  • Profil absolventa - nyní evidován u studijního oboru bude přesunut ke studijnímu programu – text ve 4 jazycích.
  • Požadavky související se zajištěním podmínek rovného přístupu zdravotně postižených uchazečů a studentů k VŠ vzdělání – text ve 4 jazycích.
  • Předpokládaný počet přijímaných uchazečů o studium - číslo a text v jednom jazyce pro dovysvětlení.
  • Informace o předpokládané uplatnitelnosti absolventů studijního programu na trhu práce – text ve 4 jazycích.
  • Oznámení, že daný studijní program je zaměřen na přípravu k výkonu regulovaného povolání – text ve 4 jazycích.
  • Jaký uznávací orgán vydal souhlasné stanovisko, že absolventi daného studijního programu budou připraveni odpovídajícím způsobem k výkonu tohoto povolání - text v jednom jazyce.
  • Q-RAM bude umožněno evidovat u studijního programu stejně jako je tomu nyní u studijního oboru.
  • Jaké pracovní pozice může absolvent zastávat - text ve 4 jazycích.
  • V případě uskutečňování studijního programu ve spolupráci se zahraniční VŠ –způsob akreditace studijního programu v zahraničí a podle jakého předpisu - text v jednom jazyce.
  • V případě uskutečňování studijního programu ve spolupráci s AVČR, tak dohoda s AVČR a příslušným pracovištěm AVČR - text v jednom jazyce.

 

Vysvětlivka: „text ve 4 jazycích“ - IS/STAG umožňuje evidovat texty v jazycích: český, anglický, jazyk 3 a jazyk 4. Co je jazyk 3 a jazyk 4 si každá škola může v IS/STAG určit sama.

 

Položky, které se v IS/STAG nebudou vést:

  • Obory habilitačního řízení a jejich vazba na studijní programy.
  • Rozsah mezinárodní spolupráce a rozsah spolupráce s odbornou praxí.
  • Délka praxe.
  • Záměr rozvoje studijního programu, jeho odůvodnění.
  • Společnosti, kde se bude realizovat praxe.
  • Souvislost a propojení s tvůrčí činností školy.
  • Obsah státních zkoušek - případně se načte přímo od státnic.
  • Témata a zaměření VŠKP.
  • Infrastruktura pro výuku ve studijním programu.
  • Přístup k informačním zdrojům.
  • Kombinovaná forma výuky - počet hodin přímé výuky za semestr - případně se spočte od předmětů.
  • Distanční forma výuky - studijní opory, kontakt s vyučujícími, systém konzultací, možnosti komunikace mezi studenty.
  • Vnitřní požadavky školy na studijní program.

 

Úkoly pro vývojáře IS/STAG:

  • Přidat uvedené položky ke studijnímu programu, umožnit je editovat a zobrazovat je na příslušných místech.
  • Umožnit výstup informací (webová služba) o studijních programech pro jejich zobrazení na webech školy.
  • Zjistit, zda zavedení používání správního řádu u uchazeče a u studenta bude znamenat nějaké nové nároky na IS/STAG, případně na jeho propojení se spisovou službou.
  • U uchazeče studijního programu, kde je vyžadována zdravotní způsobilost umožnit vložit lékařský posudek a ten zpřístupnit studijní referentce.
  • U uchazeče evidovat, zda chce být o kladném rozhodnutí o přijetí informován prostřednictvím informačního systému – umožnit dle parametru na úrovni fakulty.
  • U studenta na studijním programu, kde je vyžadována zdravotní způsobilost umožnit sdělit, kdy pozbyl zdravotní způsobilost a dovysvětlení a to zpřístupnit  studijní referentce spolu s nějakým upozorněním na tuto událost.
  • Pokud MŠMT bude umožňovat zasílat informaci a plný text VŠKP, která má odklad na zveřejnění, tak naprogramovat tento výstup. Jinak si školy budou řešit sami zasíláním vytištěné práce.
  • U poplatků za studium je vše hotovo. Čekat na nadstavbové požadavky škol.
  • Umožnit studentovi uvádět adresu datové schránky.
  • Pokud je u studenta uvedena adresa datové schránky, tak jí s novou písemností předávat spisové službě.
  • Nový portlet pro nahlížení do DMS a výběr a zobrazení dokumentů určených pro studenta, uložení, kdy jsme dokument zobrazili. Zpřístupnit i studijní referentce.
  • Nový portlet pro nahlížení do DMS a výběr a zobrazení dokumentů určených pro uchazeče, uložení, kdy jsme zobrazili.
  • Pro studenty, kteří již budou zapsáni na studijní program akreditovaný podle novely zákona se na jejich diplomu již nebude tisknout název studijního oboru.
  • Umožnit u státnice / u obhajoby / u celého studia uvést datum a odůvodnění zneplatnění.
  • U poplatků za studium započítávat i předchozí zneplatněná studia.
  • Sledovat vydání nových vyhlášek MŠMT a zapracovat je do IS/STAG - zejména specifikace datových výstupů do registrů MŠMT.
  • Realizovat výstup pro registr vysokých škol a uskutečňovaných studijních programů na MŠMT.
  • Prověřit na SIMS, zda u studentů na studijních programech akreditovaných před datem účinnosti novely zákona se má ještě studijní obor hlásit. Také prověřit, jak se bude hlásit případné zněplatnění studia – u domácích a u cizích studií.
  • Realizovat změnu výstupu na SIMS - nehlásit studijní obor, hlásit číslo diplomu a číslo DS.
  • Vytvořit nový modul pro evidenci řízení o žádostech o uznání zahraničního vysokoškolského vzdělání a kvalifikace a z ní předávat data na MŠMT.
  • Příprava datových výstupů pro vytěžování dat managementem školy a Radou pro vnitřní hodnocení.
  • Rozvoj aplikace "Hodnocení kvality výuky" dle budoucích specifikací škol.
  • Inicializovat vznik mobilní aplikace pro "Hodnocení kvality výuky".
  • Zamyslet se nad dalšími možnými výstupy z IS/STAG pro zjišťování prostupnosti studia apod.
  • Zkreslit mapu základních objektů a jejich vlastností v IS/STAG a spolu s IT specialisty na školách a u výrobců informačních systémů používaných na školách toto rozšiřovat o celkový popis základních objektů a jejich vlastností v informačních systémech na škole. Toto využít pro budování DataWareHouse či pro výstupy na BigData.
  • Poskytnout administrátorům IS/STAG skripty pro zjištění předmětů, které již není třeba v aktuální roční variantě udržovat.
  • Poskytnout školám možnost si zjišťovat, kterým současným plátcům poplatku za delší studium se po datu účinnosti zákona změní periody platby.

 

Úkoly pro školy:

  • U položek, které jsou nyní evidovány u studijních oborů, pokud by bylo třeba je evidovat u studijního programu, tak zaslat požadavek na stag@service.zcu.cz. Je to v případě, že u studijních oborů stejného studijního programu nabývá položka různých hodnot a za studijní program je jí potřeba jednotně vykazovat. V IS/STAG se bude řešit buď u studijního oboru zaškrtnutím u hodnoty, která se má vykazovat nebo se přidá nová položka u studijního programu.
  • U položek, které byly určeny, že se v IS/STAG nemají evidovat, že budou uváděny jen u akreditace, tak pokud nastane potřeba je evidovat v IS/STAG, poslat požadavek na stag@service.zcu.cz.
  • U položek, které budou v IS/STAG u studijního programu, kdyby bylo potřeba je vést u studijních oborů, poslat požadavek na stag@service.zcu.cz.
  • Jakmile bude možné v IS/STAG editovat nové položky u studijních programů, tak je nastavit.
  • Zveřejnit zákonem požadované údaje o studijních programech na web školy – možno využít webových služeb nad IS/STAG.
  • Zveřejnit na webu školy obory habilitačního řízení – není vedeno v IS/STAG.
  • Vypočíst si a navýšit výši sociálního stipendia.
  • Pokud MŠMT bude o nezveřejňovaných VŠKP požadovat papírovou verzi práce, tak předávat.
  • U poplatků za studium si v den nabytí účinnosti změnit parametry výpočtu.
  • U poplatků za studium řešit studenty, kteří nyní platí a po změně pravidel by měli platit v jiné periodě. Je u nich možné nastavit „Ručně nastavené datum platby za delší studium“. Pokud bude na to nějaký požadavek vůči IS/STAG, zaslat na stag@service.zcu.cz.
  • Pravidla poplatků za studium uvést do statutu školy (pravidla pro stanovení výše poplatku, formu placení a splatnost poplatků).
  • Pokud spisová služba neumožňuje předání adresy datové schránky z externího systému, tak realizovat.
  • Pokud spisová služba neumožňuje zasílání pošty na adresu datové schránky, tak realizovat.
  • Pokud v rámci spisové služby neexistuje úložiště souborů odesílaných nebo přijímaných dokumentů, tak realizovat a umožnit do něj přidávat a z něj číst prostřednictvím webových služeb.
  • Dle nové vyhlášky MŠMT uzpůsobit výstup do nového registru docentů a profesorů.
  • Dle specifikace MŠMT připravit výstup agregovaných údajů o zaměstnancích a jejich odměnách na MŠMT.
  • Nadále poskytovat na MŠMT data o účastnících a absolventech CŽV.
  • Plnit registr uměleckých výstupů.
  • Zamyslet se nad potřebou shlukování dat z různých informačních systémů (studijní agendy, ekonomiky, personalistiky, mezd, RIV, ČSÚ, ÚP a dalších), jejich agregace a vytěžování v informace sloužící jak managementu školy, tak i Radě pro vnitřní hodnocení školy, tak i správcům projektů.
  • Projít si s právníky školy, zda by škola měla ověřovat, zda student, kterému hodlá vyplatit stipendium, není v exekuci a zda tedy toto stipendium nenabídnout příslušnému soudu k uhrazení exekuce.
  • Zamyslet se nad možností využívání platebních bran při úhradě poplatku za přijímací řízení, poplatku za studium a dalších poplatků studentů. V případě potřeb zaslat požadavek na stag@service.zcu.cz.
  • Do roka od účinnosti zákona předložit k registraci vnitřní legislativu školy upravenou dle novely zákona.

 

 

Databázové a aplikační změny v IS/STAG

Modré texty znamenají již realizovanou práci.

Růžové texty znamenají, že není vynucováno novelou zákona, jedná se o práci, kterou s tím chceme spojit.

 

Nové databázové objekty [RT#231764, 236344, 238153, 238463]:

  • Tabulka STUDIJNI_PROGRAMY
    • 36 nových textových položek
    • 1 nová číselná položka
    • 3 nové datumové položky
    • Rozšiřuje se klíč tabulky o profil
  • Tabulka PR_SPOJOVACI
    • 1 nová textová položka (zda vyžadovat lékařský posudek)
  • Tabulka PR_RIZENI
    • 2 nové textové položky
  • Tabulka PR_RIZENI_WWW
    • 2 nové textové položky
  • Tabulka STUDENTI
    • 3 nové textové položky
    • 2 nové datumové položky
  • Tabulka OSOBY
    • 1 nová textová položka
  • Tabulka ZNAMKY
    • 1 nová datumová položka
    • 1 nová textová položka
  • Tabulka ABN_DIPLOMOVE_PRACE
    • 1 nová datumová položka
    • 1 nová textová položka
  • Nová tabulka pro oblasti vzdělávání u studijního programu
    • Textová položka pro tématické okruhy
  • Nové tabulky pro Q-RAM:
    • Jedná se o jednu tabulky pro nastavení pravidel, pro číselníky a pro uložení hodnot.
    • Zároveň pro: studijní programy, studijní obory, studijní plány, předměty.
    • Bude nutno převést data od oborů a předmětů.
  • Nová tabulka kdy student otevřel dokumenty z DMS.
  • Nová tabulka pro nostrifikace.
  • Přidání nových položek pro nostrifikaci na základě nové vyhlášky MŠMT č. 278/2016 Sb. [RT#243248]
  • Parametr DMS_UCHAZECI, zda si uchazeč může volit, zda chce být informován o přijetí prostřednictvím informačního systému.
  • Úpravy procedury pro výpočet poplatků za studium.
  • Dle správního řádu se účastníci řízení ještě před vydáním rozhodnutí mohou k zamýšlenému rozhodnutí vyjádřit. U VŠ zákona je dána výjimka a spadá to jen na 3 typy rozhodnutí. Tyto 3 typy byly přidány mezi typy dokumentů pro komunikaci se spisovou službou.
  • Po založení nového studenta nastavit, zda je na studijním programu akreditovaném po novele VŠ zákona [RT#243400]
  • Zkontrolovat oblasti vzdělávání v doméně a případně doplnit a již neplatné podle novely zneplatnit [RT#243822]

 

Formuláře:

  • OP0010 – evidence nových položek popisující studijní program. [RT#238845]
  • Přidání profilu do klíče studijního programu - asi 86 míst v různých formulářích [RT#232446 - cca 60% hotovo]
  • OP0010 – Q-RAM u studijního oboru předělat na nové tabulky. U studijního programu a u studijního plánu přidat také možnost vkládat Q-RAM data. [20 hodin]
  • Umožnit u státnice / u obhajoby / u celého studia uvést datum a odůvodnění zneplatnění. [RT#241311, RT#241314]
  • Realizovat změnu výstupu na SIMS - nehlásit studijní obor, hlásit číslo diplomu a číslo DS. [RT#241316]
  • Vytvořit nový formulář pro evidenci řízení o žádostech o uznání zahraničního vysokoškolského vzdělání a kvalifikace a z ní předávat data na MŠMT. [RT#243271]
  • Umožnění editace nových osobních údajů studenta v ES0010 a AN0010 [RT#241311]

 

Sestavy:

  • Kde bude potřeba zobrazit nové položky popisující studijní program. [RT#241321]
  • Pro studenty, kteří již budou zapsáni na studijní program akreditovaný podle novely zákona se na jejich diplomu již nebude tisknout název studijního oboru. [RT#241319]
  • Využít toho, že všechny sestavy předěláváme na serverovou verzi:
    • Do filtru studijního programu přidat profil studijního programu
    • Zkontrolovat, zda někde nehledáme studijní program studenta přes OBORY.STPRIDNO – předělat na STUDENTI.STPRIDNO.
    • Zapracovat nový způsob evidence známek.
    • Zapracovat nový klíč tabulek PR_RIZENI a PR_RIZENI_WWW.

 

Portál:

  • Q-RAM pro předměty [RT#236840, 236880]
  • U studijního programu zobrazit všude profil a umožnit podle něj vyhledávat. [RT#238798]
  • V Prohlížení - Studijní programy - v detailu Studijního programu zobrazit nové položky popisující studijní program. [RT#238801]
  • E-přihláška:
    • Zobrazení některých nových popisných položek studijního programu jako: zda je vyžadována zdravotní způsobilost, počet přijímaných, podmínky přijímaček atd. [RT#240199]
    • Možnost uložit soubor s lékařským posudkem s informací, zda je vyžadován. [RT#241810]
    • Zda chce být uchazeč informován o přijetí prostřednictvím informačního systému (zobrazí se v případě povolení parametrem DMS_UCHAZECI). [RT#239721]
  • Moje údaje:
    • Evidence adresy datové schránky. [RT#238806]
    • Evidence, kdy student pozbyl požadované zdravotní způsobilosti a odůvodnění. [RT#238806]
  • Nový portlet pro nahlížení do DMS a výběr a zobrazení dokumentů určených pro studenta, uložení, kdy jsme dokument zobrazili. Zpřístupnit i studijní referentce. [RT#242316]
    • To samé u uchazeče, pokud chtěl být informován prostřednictvím informačního systému. [RT#242316]
  • Sylabus předmětu - změna údajů o způsobilosti, předpokladech, vyučovacích metodách a hodnoticích metodách z nových Q-RAM tabulek - na ročníkový parametr. [RT#242332]
  • Q-RAM u studijního oboru předělat na nové tabulky. U studijního programu a u studijního plánu přidat také možnost vkládat Q-RAM data.
  • Pan prorektor Čepička by na nostrifikaci chtěl mít také E-přihlášku.

 

Webové služby:

  • U studijního programu zobrazit všude profil a umožnit podle něj vyhledávat. [RT#238864]
  • Buď do nějaké současné nebo do nové WS zapracovat nové položky popisující studijní program a umožnit:
    • Výstup pro přípravu akreditace v případném externím systému. [RT#238865]
    • Výstup pro zobrazení dat o studijních programech na webu školy – připravit i PHP, které provede XSLT na xHTML. [RT#238868]
  • Pokud je u studenta uvedena adresa datové schránky, tak jí s novou písemností předávat spisové službě – základ, realizaci pro konkrétní spisové služby můžeme zpoplatnit. [RT#241548]
  • Nahlížení do DMS – základ, realizaci pro konkrétní DMS můžeme zpoplatnit. [RT#242316]

 

Jiné výstupy:

  • Dle všeho u VŠKP s oddáleným zveřejněním se na MŠMT bude muset odevzdávat "výtisk" VŠKP. Tedy přenos dat z IS/STAG do nějakého registru MŠMT se zatím realizovat nebude.
  • Možná změna výstupu uchazečů - až od 31.3.2017, zatím není známo XML pro přenos dat. [RT#242476]
  • Možná změna výstupu účastníků a absolventů CŽV - od 1.1.2017, zatím není známo XML pro přenos dat. [RT#242479]
  • Možná změna výstupu pro SIMS - od 1.1.2017, zatím není známo XML pro přenos dat. [RT#242480]
  • Realizovat výstup pro registr nostrifikací na MŠMT - až od 1.1.2017, zatím není známo XML pro přenos dat. [RT#243275]
  • MŠMT zřizuje registr vysokých škol a uskutečňovaných studijních programů. Nevíme, zda do něj bude data přenášet jen NAÚ nebo i VŠ. Pokud i VŠ, budeme muset realizovat. Zatím není známo XML pro přenos dat.

 

Analýzy:

  • Analýza novely zákona a dalších dokumentů a co z toho je třeba zapracovat a jak do IS/STAG [90 hodin]
  • Sledovat vydání nových vyhlášek MŠMT a zapracovat je do IS/STAG - zejména specifikace datových výstupů do registrů MŠMT.

ZČU 2009-2025 CIV-SIS ZČU, Aktualizováno 31.10.2017                                                      IS/STAG | Kontakt | Mapa stránek | Přihlášení | Webmaster