• Zájemci
  • Zákazníci
  • Nápověda
  • Přehled funkcí
  • Přístupy k systému
  • Systémové limity
  • Doplňkové služby
  • Struktura systému
  • Volitelné moduly
    • DWH
    • ECTS - IPCC
    • Editor studijních plánů
    • Editor rozvrhu
    • E-learningové systémy
    • E-přihláška
    • Evaluace (Kvalita výuky)
    • EWP
    • Klauzury
    • Erasmus - Mobility
    • Napojení na systémy pro nahrávání přednášek
    • Napojení na ekonomické systémy
    • Napojení na knihovní systémy
    • Napojení na státní registry - ROB
    • Napojení na spisové služby
    • Portálová platforma
    • Praxe
    • Semestrálky (Podpora výuky)
    • Pomocná spisová služba
    • Webservices (Webové služby)
  • Technická specifikace
  • Technicko organizační limity
  • Napojování na jiné systémy
  • Cenová politika
  • Metodika nasazování
  • Demo IS/STAG
  • Archiv aktualit

E-learningové systémy

Logo e-přihláškySystém IS/STAG, obsahující evidenci známek/předmětů/studentů, předurčuje k napojení dalších nadstavbových aplikací, které již nesouvisí s evidencí studia, ale souvisí s výukou. Tyto aplikace využívají data z IS/STAG (kdo studuje jaký předmět, kdo jaký učí, ...), ale slouží k účelu podpory některých často opakovaných činností vyučujících a studentů. 

IS/STAG obsahuje interface na e-learningové systémy Moodle, MS Teams, Google classroom a Alfresco. Jedná se o placené moduly.

MOODLE

V rámci e-learningového systému Moodle je možno vytvářet tzv. kurzy, v nich sdružovat vyučující a studenty (či uchazeče) a v rámci těchto kurzů využívat všech možností e-learningu, které Moodle poskytuje. IS/STAG obsahuje modul, který umožňuje přes portálové rozhraní IS/STAG takové kurzy v Moodle přímo vytvářet - jako obrazy předmětů či rozvrhových akcí v IS/STAG. Následně umožňuje IS/STAG přenos studentových výsledků z kurzů z Moodle zpět do IS/STAG a zapisovat je například ve formě známek či zápočtů.

Skupiny úloh

  • Vytvoření kurzu v Moodle – vyučujícím (a dalším vyšším rolím) je přímo v portálovém rozhraní IS/STAG umožněno vybrat si své předměty či rozvrhové akce a pro ně nechat v Moodle vytvořit kurzy. IS/STAG založí v Moodle kurz, zařadí jej do příslušné kategorie a přiřadí k němu všechny vyučující a studenty daného předmětu. V případě pozdějšího zápisu či odzápisu dalších studentů na předmět reflektuje IS/STAG tuto změnu i do Moodle.
  • Převod výsledků studentů z Moodle do IS/STAG - V Moodle je možno studenty hodnotit a na konci semestru vidět jejich celkové hodnocení na předmětu. IS/STAG tato hodnocení stahuje a umožňuje vyučujícím (na specifické stránce v portálovém rozhraní IS/STAG) snadno tato hodnocení převést na závěrečné hodnocení studenta na předmětu uložené v IS/STAG (např. na známku či zápočet).
  • Automatická každodenní synchronizace informací - IS/STAG jedenkrát denně pravidelně synchronizuje informace vůči Moodle - aktualizuje seznamy studentů a jejich případná hodnocení. Administrátoři mohou synchronizaci v případě potřeby vyvolávat ručně i častěji.
  • Elektronické testy v rámci přijímacího řízení – Kurzy v Moodle a v nich připravené testy lze v IS/STAG napojit k modulu uchazeč a realizovat tak elektronicky testy v rámci přijímacího řízení. IS/STAG v takovém případě dokáže mimo jiné vytvářet uživatelská konta pro uchazeče v Moodle. Získané body z testů se automaticky přenášejí do IS/STAG a započítávají se do celkových bodů v rámci přijímacího řízení uchazeče.
  • Odesílání elektronických oznámení uživatelům – IS/STAG automaticky notifikuje uživatele (studenty, vyučující), kteří byli přiřazeni ke kurzům. Notifikuje i uchazeče, pro které vzniklo v rámci testů pro přijímací řízení uživatelské konto v Moodle (zasílá jim informace, přihlašovací údaje a podobně).

Architektura modulu

Základní princip modulu Interface - Moodle

Modul sestává ze dvou částí:

  • Portálové rozhraní umožňující vyučujícím (a dalším vyšším rolím) vytváření kurzů v Moodle a zápis známek studentům na základě výsledků dosažených v Moodle.
  • Konektor komunikující s rozhraním externího serveru, na němž je nainstalován Moodle s potřebnými doplňky. Tento konektor provádí veškerou komunikaci se systémem Moodle - vlastní založení kurzů, přiřazení uživatelů ke kurzům (případně i vlastní vytváření uživatelských kont v systému Moodle), správu kategorií, synchronizace stavu, stahování výsledků studentů, odesílání notifikací atd.

MICROSOFT TEAMS

Dalším z takových prostředí je sada cloudových aplikací Microsoft 365 a konkrétně její součást komunikační platforma Microsoft Teams. V rámci MS Teams je možno vytvářet tzv. týmy, uzavřené skupiny vyučujících a studentů, v nich může probíhat prakticky celá virtuální výuka. IS/STAG obsahuje modul, který umožňuje přes portálové rozhraní IS/STAG takové týmy v MS Teams vytvářet - jako obrazy předmětů či rozvrhových akcí v IS/STAG.

Skupiny úloh

  • Vytvoření týmu v MS Teams - vyučujícím (a dalším vyšším rolím) je přímo v portálovém rozhraní IS/STAG umožněno vybrat si své předměty či rozvrhové akce a pro ně nechat v MS Teams vytvořit týmy. V případě pozdějšího zápisu či odzápisu dalších studentů na předmět reflektuje IS/STAG tuto změnu i do prostředí MS Team.
  • Automatická každodenní synchronizace informací - IS/STAG jedenkrát denně pravidelně synchronizuje informace vůči týmům MS Teams - aktualizuje seznamy studentů.
  • Odesílání elektronických oznámení uživatelům – IS/STAG automaticky notifikuje uživatele (studenty, vyučující), kteří byli přiřazeni k týmu.

Architektura modulu

Základní princip modulu Interface - Microsoft Teams

  • Modul sestává ze dvou částí:
    • Portálové rozhraní umožňující vyučujícím a administrátorům vytváření týmů v Microsoft Teams.
    • Konektor komunikující s rozhraním platformy Microsoft 365, jíž je Microsoft Teams součástí. Tento konektor provádí veškerou komunikaci se systémem Microsoft 365 / Teams - vlastní založení týmů, přiřazení uživatelů k týmům, synchronizace stavu, odesílání notifikací atd.

GOOGLE WORKSPACE

V rámci ekosystému aplikací Google Workspace je možno vytvářet skupiny (Google groups) a tzv. třídy (Google classroom), v nich sdružovat vyučující a studenty a v rámci těchto skupin a tříd využívat všech možností e-learningu, které Google poskytuje (včetně svolávání videohovorů, konferencí, společných diskových prostorů, e-mailování a mnoho dalšího). IS/STAG obsahuje modul, který umožňuje přes portálové rozhraní IS/STAG takové skupiny a třídy přímo vytvářet - jako obrazy předmětů či rozvrhových akcí v IS/STAG.

Skupiny úloh

  • Vytvoření skupin a třídy v Google Workspace – vyučujícím (a dalším vyšším rolím) je přímo v portálovém rozhraní IS/STAG umožněno vybrat si své předměty či rozvrhové akce a pro ně nechat v Google Workspace vytvořit skupiny a třídy. IS/STAG založí v Google Workspace jednu skupinu pro vyučující předmětu, jednu skupinu pro studenty předmětu a jednu třídu v Google Classroom obsahující vyučující a studenty daného předmětu či rozvrhové akce. V případě pozdějšího zápisu či odzápisu dalších studentů na předmět reflektuje IS/STAG tuto změnu i do Google prostředí.
  • Odesílání elektronických oznámení uživatelům – IS/STAG automaticky notifikuje uživatele (studenty, vyučující), kteří byli přiřazeni ke skupinám/třídám včetně odeslání přímého odkazu do Google prostředí na konkrétní třídu.

Architektura modulu

Základní princip modulu Interface - Google Workspace

  • Modul sestává ze dvou částí:
    • Portálové rozhraní umožňující vyučujícím (a dalším vyšším rolím) vytváření skupin a tříd v Google Workspace
    • Konektor komunikující s rozhraním Google platformy provádějící veškerou komunikaci se systémem Google Workspace - vlastní založení skupin a tříd, přiřazení uživatelů ke skupinám a třídám, odesílání notifikací atd.

Technicko-organizační limity

Interface - Elearningový systém (Moodle, MS Teams, Google Workspace) je modulem IS/STAG, využívá jeho datové struktury a nemůže tedy fungovat samostatně bez provozního nasazení IS/STAG. Propojení IS/STAG s e-learningovým systémem je aplikace běžící částečně na portálovém serveru a částečně v rámci modulu webových služeb. Nemůže tedy pracovat bez provozního nasazení portálového serveru a modulu webových služeb. Konfiguraci modulu provádí administrátoři IS/STAG v administrační sekci portálu IS/STAG.

Technické požadavky

Aplikace požaduje portálový server, na kterém bude provozována. Má tedy stejné technické požadavky jako portálový server. Aplikace dále požaduje provoz modulu webové služby, v rámci něhož je provozován konektor na externí e-learningový systém. Má stejné technické požadavky jako modul webové služby.

Návrh a implementace konektoru je vždy předmětem samostatné smlouvy.

  • Nápověda je dostupná v sekci E-learningové systémy.

ZČU 2009-2025 CIV-SIS ZČU, Aktualizováno 06.03.2023                                                      IS/STAG | Kontakt | Mapa stránek | Přihlášení | Webmaster